Magunkról
Az „Együtt az úton” Közhasznú Egyesület 2006. májusában jött létre.
Az Egyesület célja: Az emberek életkörülményeinek és életfelfogásának javítása, elsősorban a fogyatékkal élők számára végzett könnyítő, segítő tevékenység.
A cél megvalósítása érdekében az Egyesület főbb tevékenységei:
-
Egészségmegőrzés,
-
Betegségmegelőzés,
-
Gyógyító- egészségügyi, rehabilitációs és szociális tevékenység,
-
Családsegítés, Időskorúak gondozása,
-
Nevelés, oktatás, képesség fejlesztés és ismeretterjesztést segítő kulturális tevékenység,
-
Hátrányos helyzetű csoportok társadalmi esélyegyenlőségének elősegítse,
-
Sportolást segítő, rehabilitációs szabadidős tevékenységek,
-
Munkaerőpiacon hátrányos helyzetű rétegek képzésének, foglalkoztatásának elősegítése és kapcsolódó szolgáltatások,
-
Érdekképviseleti és jogvédő tevékenységet lát el.
Az Egyesület a célcsoport támogatására 2006. augusztus 01-vel két Támogató szolgálat működtetését kezdte el, ellátási területe Szabolcs-Szatmár-Bereg Megye közigazgatási területe.
A szolgálatok és a segítő dolgozók létszáma folyamatosan bővült, 2008. december 31-ig hét Szolgálat segítette a Megye közigazgatási területén élő szociálisan rászorult személyek személyi segítését.
2009. január 01-vel jogszabályi változás miatt a Szolgálatokat össze kellett vonni, s így már csak három szolgálattal tudtuk segíteni a megye településén élő szociálisan rászorult személyeket.
Integrálás után az Egyesület 2009. 01. 01. óta három támogató szolgálatot működtetett (Támogató Szolgálat Csaroda, Olcsva, Nagycserkesz)
2010.július 2-án nyitotta meg kapuit Egyesületünk új intézménye az „Aranyalma” Integrált Szociális ellátást nyújtó intézmény, Nyíregyháza Kemecsei út 48-50. szám alatt. Az intézményben nappali ellátást biztosítunk fogyatékkal élők és idősek részére.
2012. 01.01-től megszűnt az Olcsvai Támogató Szolgálat, így az alábbi alapszolgáltatásaink működnek tovább:
-
Támogató Szolgálat Csaroda- 4800 Vásárosnamény, Szabadság tér 12.
-
„Aranyalma” Integrált Szociális ellátást nyújtó intézmény (nappali ellátás és támogató szolgálat) 4481 Nyíregyháza, Kemecsei út 48-50.
Támogató Szolgálat jogállása
.A Támogató Szolgálat az 1993. évi III. törvény 65/c § bekezdése, valamint az 1/2000 (I.7.) SzCsM rendelet szerint személyes gondoskodást nyújtó, speciális alapellátási feladatokat biztosító szociális alapszolgáltatás.
A minőségi szolgáltatás elérése érdekében az Egyesület a kötelező jogszabályok betartása mellet létrehozott belső szabályzatokat, eljárásrendeket, hogy a biztonságos szolgáltatást tudja biztosítani.
Egy szolgálat működéséhez a jogszabályban előírt szakmai létszám:
-
1 fő vezető
-
2 fő személyi segítő
-
1 fő gépkocsivezető
A Támogató Szolgálat tevékenységének célja
Az „Együtt az úton” Közhasznú Egyesület támogató szolgálatainak a célja, hogy szolgáltatásaival a különböző fogyatékossági csoportokhoz tartozó személyek társadalmi beilleszkedését segítse annak érdekében, hogy megszokott környezetükben élhessék önálló, önrendelkező életüket. Ennek érdekében fogyatékos személyek lakókörnyezetében és lakásán nyújt komplex segítő szolgáltatásokat, szállítást biztosít, információt nyújt, és szabadidős programokat szervez.
Szolgáltatásaink
A szolgáltatás igénybevétele történhet személyesen, telefonon vagy levélben.
Az „Együtt az úton” Közhasznú Egyesület Támogató Szolgálata az alábbi szolgáltatásokat nyújtja:
-
Személyi segítés
-
Szállítás
-
Információnyújtás, tanácsadás
-
Szabadidős programok szervezése
Személyi segítés:
A személyi segítés segítséget nyújt a fogyatékos emberek személyes higiénés, életviteli és életfenntartási szükségleteinek kielégítéséhez, az önálló munkavégzéshez, a tanulmányuk folytatásához, szociális és egészségügyi szolgáltatások igénybevételéhez, kulturális, művészeti, sport és szabadidős tevékenységhez, illetve információ nyújtásával segíti, hogy ügyei intézésében döntési helyzetbe kerüljön. Segítséget nyújt a társadalmi életben való teljes jogú részvétellel járó ügyek intézéséhez. Mindezek során igényli a fogyatékos személy aktív közreműködését.
A Támogató Szolgálat az általa nyújtott szolgáltatások körét nyilvánosságra hozza és tájékoztatja erről a háziorvosokat, a különböző fogyatékkal élőkkel foglalkozó szervezeteket, valamint az önkormányzat intézményeit. Az így megszerezhető információk teszik lehetővé, hogy a fogyatékos személyek telefonon igényelhessék szolgáltatásainkat.
Új ügyfelek jelentkezésekor a fogyatékkal élő ember igényeinek és a támogató szolgálat lehetőségeinek és kapacitásának figyelembevételével a Támogató Szolgálat vezetője dönt a szolgáltatás nyújtásáról. Az ellátottak maguk határozzák meg, hogy az általunk nyújtott szolgáltatások köréből mire és milyen időtartamban tartanak igényt. Természetesen a segítők munkájuk során nem pótolhatják a hiányzó családtagokat, tevékenységük csak kiegészítő lehet.
A támogató szolgálat vezetője a szolgáltatás igénybevételének jelzését követően személyesen is megismerkedik a fogyatékkal élő személlyel, illetve családjával. A személyes tapasztalatok alapján megkeresi a számukra legmegfelelőbb személyi segítőt, aki a szociális érzékenység mellett a megfelelő szakmai és élettapasztalatokkal is rendelkezik a kölcsönös elégedettség elérése érdekében.
A személyi segítés feladatai:
-
Gondozási feladatok: étkeztetés, mosogatás, takarítás, mosás, vasalás, ágynemű csere, gyógyszer felíratás és kiváltás, bevásárlás a segített nélkül, ügyintézés a segített nélkül.
-
Személyi segítési feladatok: bevásárlás a segítettel, intézménybe kísérés, intézményen belüli folyamatos segítségnyújtás, ügyintézés a segítettel, sétáltatás, levegőztetés, kulturális művelődési, sportolási lehetőségekre való elkísérés, felolvasás.
A gondozási feladatok, valamint a személyi segítési feladatok mellett a személyi segítők folyamatosan lelki segítségnyújtást biztosítanak, mely a kölcsönös bizalom és elfogadás eredménye.
Szállítás
A támogató szolgálatok másik fő tevékenysége a szállítás. A támogató szolgálat vezetője diszpécseri feladatokat is ellát, a kliensek, illetve hozzátartozóik ő neki jelzik a szállítási igényeket és ő adja ki a gépkocsivezetőnek a megrendelést az egyeztetett igények figyelembevételével. A támogató szolgálatok igyekszenek minden igényt kielégíteni, de mindenképpen rangsorolnak a kapacitási lehetőségek miatt. Az igények rangsorolása a következő szempontok alapján történik:
-
A rendszeresen jelentkező igények, illetve az iskolába, munkába, gyógykezelésre történő eljutás előnyt élvez.
-
A mindennapi életvitelhez szükséges szolgáltatások elérésének segítése. Pl.: hivatalos ügyek intézése, orvos, gyógytorna, szakrendelés, fürdő, fodrász, könyvtár, bevásárlás.
-
A kapacitás telítettsége miatt csak ezután elégítjük ki a rekreáció körébe tartozó és az alkalmi igényeket.
Információnyújtás, tanácsadás
A támogató szolgálat alapfeladatai közé tartozik az információs tanácsadás. Ezen szolgáltatás célja, hogy a fogyatékossággal élő személyek hozzájussanak minden információhoz, amely szükséges ahhoz, hogy döntési helyzetbe kerüljenek problémáik megoldásakor és társadalmi integrációjuk minél szélesebb körben megvalósulhasson. Az információs tanácsadás során az igénybe vevő egyrészt konkrét kérdéseire kap választ, másrészt felvilágosítást kap arról, hogy ügyének elintézéséhez hol talál megfelelő segítséget.
Az információs tanácsadás telefonon, levélben, e-mailben és személyesen vehető igénybe. A szolgáltatást a támogató szolgálat vezetője végzi.
A szolgáltató és az igénybe vevő közötti kapcsolattartás módja
A szolgáltatások közül a személyi segítés és a szállítás esetén szükséges a támogató szolgálat és a fogyatékkal élő ember közötti folyamatos kapcsolattartás. A kapcsolattartás célja:
-
A munka minőségének ellenőrzése és az ügyfél elégedettségének megismerése.
-
Esetleges konfliktusok kezelése.
-
A szerződéstől eltérő kérések egyeztetése.
A kapcsolattartás a vezető feladata. Ez történhet telefonon, személyesen, írásban a személyi segítő és a gépkocsivezető útján.
Az ellátottak és a szociális szolgáltatást végzők jogainak védelmével kapcsolatos szabályok
A támogató szolgálat ügyfeleinek adatait a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvényben foglaltak alapján kezeljük. A megszerzett adatokat harmadik fél részére csak az ügyfél engedélyével, illetve írásos felhatalmazására adjuk ki. A szolgáltatások során be kell tartani a Szociális Munka Etikai Kódexének előírásait.
A fogyatékossággal élő ember az ellátás köréről önállóan dönt, a segítő által nyújtott szolgáltatásokat és azok időtartamát a munkanaplóban aláírásával igazolja. Indokolt esetben a szolgálat vezetőjétől kérheti segítőjének cseréjét. Ha a szolgáltatással kapcsolatban az ellátott hiányosságot észlel, panasszal fordulhat a szolgálat vezetőjéhez. Ha az ellátott panaszára a szolgálat vezetőjétől nem kap számára elfogadható választ, 15 napon belül fordulhat a szolgáltató képviselőjéhez. Amennyiben a panaszt ezt követően sem sikerül tisztázni, az ellátott a területileg illetékes jegyzőhöz fordulhat panaszával. A panaszok kivizsgálásának és érdekérvényesítésének segítésére az alapellátásban illetékes ellátott-jogi képviselő áll az ügyfél szolgálatára.
A szolgáltatásról szóló tájékoztatás módja
A szolgáltatásokról, a működésről tájékoztatjuk az igénybevevőket és az érdekelteket, valamint megfelelő információt kaphatnak a szolgálat tevékenységéről szórólapok által, valamint honlapunk megtekintésével. Kapcsolatot tartunk fent házi orvosokkal, szociális, egészségügyi és oktatási intézményekkel, valamint már meglévő klienseink is ajánlanak minket személyes beszélgetések során.
A tájékoztatás módja: elsősorban a helyben szokásos tájékoztatási lehetőségeket kell használni, melyek nagymértékben függenek a település nagyságától.
A kisebb településeken a helyi önkormányzat és az (egészségügyi, szociális, kulturális) intézmények hirdetőtáblája, faliújságja, a helyi újság, a helyi tv-csatorna, a szolgáltatók által készített és terjesztett szórólapok betöltik ezt a funkciót, és elegendőek az ellátottak tájékoztatásához.
Nagyobb településeken a tájékoztatás lehetősége kiterjed a fenntartók (önkormányzat, egyházi vagy civil szervezet) vagy a konkrét szolgáltatók internetes honlapjaira, a szolgáltatók újság-, és egyéb hirdetéseire.
A szolgáltatók feladata továbbá írásban és személyesen is kezdeményezni a kapcsolatot a területileg illetékes intézmények vezetőivel, majd munkatársaival a hatékony együttműködés kialakítása érdekében.
Nappali ellátást biztosító intézmény
Az „Aranyalma ”Integrált Szociális ellátást nyújtó intézmény 2010. 07. 02-től kezdte meg működését az ”Együtt az úton” Közhasznú Egyesület fenntartása alatt. Az intézmény azért jött létre, mert célunk volt az ellátatlan terület ellátása, a fogyatékkal élő embernek, illetve családjaik segítése. Az ellátottak mozgásterét bővítve hasonló sorsú társaik között tölthessék el napjaik nagy részét. Így lehetőséget biztosítva közvetlen hozzátartozójuk életminőségének javításához is.
„Aranyalma ”Integrált szociális ellátást nyújtó intézményt az „Együtt az úton” Közhasznú Egyesület fenntartásában működik.
Az intézmény egy szervezeti és szakmai egységként funkcionál.
A feladatellátás szakmai tartalma, módja, biztosított szolgáltatások formái, köre és rendszeressége a Szakmai Program alapján történik.
Ennek megfelelően az intézmény szolgáltatásaival lehetőséget nyújt abban, hogy az igénybevevő fogyatékkal élők:
- kulturált környezetet
- otthonos, kényelmes elhelyezést
- napi háromszori étkezést
- személyi tisztálkodást, ruházat tisztítását
- szabadidős programokban részvételt
- szükség szerint egészségügyi alapellátás
- szakellátáshoz való hozzájutást
- a hivatalos ügyeik intézéséhez segítséget
- társadalmi integrációját szolgáló segítséget kapjon.
Az intézmény megfelelő infrastruktúrával, személyi és tárgyi feltételekkel rendelkezik.
A dolgozók a jogszabályban előírt képzettséggel rendelkeznek.
Az épületben biztosítva van az akadálymentes bejárat, és kialakításra került mozgáskorlátozottak részére az akadálymentes mellékhelyiség.
Az intézményben megfelelő technikai háttér is a rendelkezésére áll. (Fénymásoló, számítógép, színes tv, dvd).
Az intézmény rendelkezik ebédlővel, ahol biztosítva van a napi háromszori (vagy igény szerinti) étkezés.
Ha az ellátást igénybe vevő egészségi állapota indokolja, részére- orvosi javaslatra- az orvos előírásainak megfelelő étkezési lehetőséget (pl. diéta, gyakoribb étkezés) biztosítunk.
Szolgáltatás célja és feladatai:
A fogyatékkal élők nappali intézményi ellátása – az 1993. III. törvény 65/F §alapján saját otthonukban önmaguk ellátására részben képes vagy önellátásra nem képes, de felügyeletre szoruló fogyatékos, illetve autista személyek részére biztosít napközbeni tartózkodásra, társas kapcsolatokra, valamint az alapvető higiéniai szükségletek kielégítésére, továbbá igény szerint az ellátottak részére étkeztetést biztosít.
Az 1/2000. (I.7.) SzCsM rendeleteknek megfelelően - célja, hogy szolgáltatásaival a különböző fogyatékossági csoportokhoz tartozó személyek társadalmi beilleszkedését segítse annak érdekében, hogy megszokott környezetükben élhessék önálló, önrendelkező életüket.
A szolgáltatás célja, hogy az intézmény a szolgáltatást igénybevevő fogyatékkal élő személyek részére olyan gondozási-, foglalkoztatási tevékenységet (fizikai, mentális, életvitelbeli segítség) nyújtson, melynek során a hiányzó, vagy csak a korlátozottan meglévő testi-szellemi funkciók helyreállítására, javítására kerül sor, ezzel a fogyatékos embereket alkalmassá téve az önálló, vagy részben önálló életvitelre, valamint a társadalmi integrációra.
A szolgáltatás további célja az intézmény által nyújtott egészségügyi ellátás körébe tartozó felvilágosító előadások szervezése, tanácsadás az egészséges életmódról, gyógytorna lehetőségek biztosítása.
Fogyatékkal élők nappali ellátása
A fogyatékos személyek nappali ellátású intézménye nagyon jó lehetőséget ad arra, hogy a fogyatékkal élő személy napközben szakemberek felügyelete alatt áll, így az intézmény tehermentesíti a családot a napközbeni gondozás alól.
Az intézményben dolgozó szakemberek megszervezik egyénre szabottan a napközbeni foglalkozásokat. Ez az ellátási forma nem emeli ki a családi környezetből az ellátottat, így közösen gondoskodunk a kliensről: a család és az intézmény.
Az intézményben a szakmai program figyelembevételével végzik a szakmai munkát, az ellátottak jogainak és egyéni érdekeinek figyelembevételével, természetesen az orvosi javaslatok alapján.
Az intézményi tagok igényeinek megfelelően kerül kialakításra a napi program. Az intézményben szabadidős programokkal, (zenehallgatás, tv, video, DVD, gyöngyfűzés, festés, rajzolás, egyéb foglalkozások keretében) gyógytornával, úszással, bioptron lámpás kezeléssel, vérnyomásméréssel, Teens gépes kezeléssel segítik az ott dolgozó szakemberek az egészségmegőrzést, és a napközbeni egyénre szabott gondozást.
Intézményünkben két foglalkoztató helyiség van, egy közösségi terem, egy konyha, egy helyiségben az egészség megőrző feladatokat látjuk el, öltözők, és a mellékhelyiségek.
Minőségi alapszolgáltatást szeretnénk elérni azok számára, akiknek orvosi papírjaik, javaslataik alapján bekapcsolódhatnak az intézmény életébe.
Intézményünkben ellátottjai több korcsoportból tevődik össze. .Egy közös tagság jön létre, egy közös segítő munka. Figyelemmel tudják kísérni egymást, ki miben tud a másiknak segíteni.
Napi program:
- 8.00-8.30-ig érkezés, átöltözés,
- 8.30-tól illetve egyéb foglalkozások megkezdése,
- 9.30-10.00-ig tízórai,
- 10.00-től 11.30-ig egyéni és csoportos foglalkozások, fejlesztések megtartása,
- 11.30-12.30 Ebéd csoportonként,
- 12.30 – 14.00-ig szabadidős foglalkozások, foglalkoztatás folytatása,
- 14.30-15.00-ig eltávozás.
Idősek nappali ellátása
A napközbeni tartózkodás lehetőségének biztosítása, lehetőség a társas kapcsolatok kezdeményezésére, fenntartására, az alapvető higiéniai szükségletek kielégítésének biztosítása, az ellátottak napközben étkezésének megszervezésére.
Az intézmény ellátást biztosít a 18. életévüket betöltött egészségi állapotuk, vagy idős koruk miatt szociális és mentális támogatásra szoruló, önmaguk ellátására részben képes személyek számára.
Az intézmény mindent megtesz az ellátást igénybe vevők testi-lelki aktivitásának fenntartásának, megőrzésének érdekében, és az ellátottak korának, egészségi állapotának, képességeinek, egyéni adottságainak figyelembe vételével szervezi meg a programjait.
Aktivitást segítő fizikai tevékenység:
-
séta (tolókocsival közlekedő, nehezebben mozgó személyek részére)
-
gyógytorna
-
napi torna
Szellemi és szórakoztató tevékenység:
-
felolvasás
-
előadások (meghívott előadók közreműködésével)
-
zenehallgatás (pl: komolyzenei válogatások, mulatós zenei válogatások, egyházi énekek.)
-
kártya- és társasjátékok (pl: dominó, sakk, asztaliteke, stb.)
-
közös filmnézés, tévénézés.
Kulturális tevékenység
-
rendezvények: az intézményi ellátottak részt vesznek a község közösségi, kulturális életében,
-
ünnepségek: az intézményben hagyományokhoz hűen megrendezésre kerülnek az egyházi és világi ünnepek.
-
színházlátogatás, koncert
-
kirándulások
-
születésnap, névnap megünneplése: az intézmény az ellátottak kérésére a névnapok megünneplését magára vállalja igény szerint, mely az intézmény keretei között kerül megrendezésre.
Állandó napi programjaink:
-
felolvasás,
-
séta, levegőzés,
-
zenehallgatás,
Állandó heti programjaink:
-
manuális-kreatív foglalkozások,
-
mulatós nóták délutánja,
-
filmmúzeum,
-
biblia-délután
Ezek a foglalkozások az ellátottak képességeinek fejlesztését szolgálják, a szinten tartását erősítik, és nem utolsósorban hasznos időtöltés, a "hasznos vagyok”„szükség van rám" érzés erősítésével.
Az intézmény szolgáltatásaival, a gondozottak fizikai, mentális, szociális és kulturális szükségleteinek minél teljesebb kielégítésével hozzájárul a fogyatékos személyek esélyegyenlőségének, önálló életvitelének és a társadalmi életben való aktív részvételének elősegítéséhez.
A fogyatékos emberek a társadalom egyenlő méltóságú, egyenrangú tagjai, akik a mindenkit megillető jogokkal és lehetőségekkel csak jelentős nehézségek árán, vagy egyáltalán nem képesek élni.
A fogyatékos emberek hátrányainak enyhítése, esélyegyenlőségük megalapozása, illetve a társadalom szemléletmódjának alakítása érdekében az Országgyűlés megalkotta: 1998. évi XXVI. Törvény - a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról.
Egyesületünk szakmai együttműködést tart fenn az alábbi intézményekkel:
-
Megoldás Közhasznú Egyesület
-
Vöröskereszt Helyi és Megyei Szervezete
-
Egyházakkal
-
ÉFOÉSZ
-
Nyírteleki Ápolási Egyesület
-
Halmazottan Sérültek és Szüleik Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Egyesülete
Egyesületünk célja: a megkezdett szolgáltatások maximális ellátása és a minőségi alapszolgáltatások bővítése.
Terveink:
-
Újabb fogyatékos személyek nappali intézményi ellátásának megvalósítása.
-
Minőségi szociális szolgáltatás nyújtása.
- Támogatott lakhatás kialakítása a megnyert EFOP pályázat révén.